پرتوهای زندگی

روز ها میگذرند ! دوستی و محبت ماندگار است!

پرتوهای زندگی

روز ها میگذرند ! دوستی و محبت ماندگار است!


به گزارش دیساپ به نقل از خبرگزاری ایسنا:  موتور جست‌وجوگر گوگل روز گذشته (دوشنبه)، لوگوی نسخه‌ عرب‌زبان خود را به گرامیداشت دانشمند مشهور ایرانی اختصاص داد.


خواجه نصیر - لوگوی گوگل


به گزارش دیساپ به نقل از خبرگزاری ایسنا:  موتور جست‌وجوگر گوگل روز گذشته (دوشنبه)، لوگوی نسخه‌ عرب‌زبان خود را به گرامیداشت دانشمند مشهور ایرانی اختصاص داد.

گوگل که طی یک سال اخیر سیاست‌های جانبدارانه‌ای از جمله حذف عنوان خلیج‌فارس در گوگل‌مپ را علیه ایران اتخاذ کرده، دیروز در صفحه عربی خود سالروز تولد «خواجه نصیرالدین طوسی»، دانشمند مشهور ایرانی قرن ششم را گرامی داشت.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، این موتور جست‌وجوگر در صفحه اصلی خود تصویری از این دانشمند به همراه یک کره‌ی جغرافیایی و یک ذره‌بین قدیمی را طراحی کرده بود.

«خواجه نصیرالدین طوسی» در علوم نجوم، زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات و پزشکی صاحب‌نام بوده است. «ابن خلدون»، دانشمند و تاریخ‌نگار مشهور اسلامی وی را یکی از بزرگترین دانشمندان ایرانی توصیف کرده است.


خواجه نصیر - لوگوی گوگل

وی یکی از سرشناس‌ترین و بانفوذترین شخصیت‌های تاریخ جریان‌های فکری اسلامی‌ بود. علوم دینی و عقلی را زیر نظر پدرش و منطق و حکمت طبیعی را نزد دایی‌اش آموخت. تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رساند و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته شهرت یافت.

وی در زمان حمله مغول به ایران به کارهای علمی خویش مشغول شد و در همین زمان «اخلاق ناصری» را نوشت. پس از مدتی به نزد اسماعیلیان در دژ الموت نقل مکان کرد.

نصیرالدین توسی در مراغه رصدخانه‌ای ساخت و کتابخانه‌ای راه‌اندازی کرد که حدود 40 هزار جلد کتاب در آن بوده‌ است. او با پرورش شاگردانی چون «قطب‌الدین شیرازی» و گردآوری دانشمندان ایرانی، عامل انتقال تمدن و دانش‌های ایران پیش از مغول به آیندگان شد.

وی یکی از توسعه‌دهندگان علم مثلثات است بود که در قرن 16 میلادی کتاب‌های مثلثات او به زبان فرانسه ترجمه شد.

خواجه نصیرالدین طوسی متولد 11 جمادی‌الاول 597 قمری در شهر توس بود که در 18 ذی‌الحجه سال 672 هجری درگذشت و در کاظمین به خاک سپرده شد.

موافقین ۳ مخالفین ۱ ۹۱/۱۲/۰۸
علی اکبری

نظرات  (۷)

۰۹ اسفند ۹۱ ، ۰۰:۳۱ سید علی محمدی نیاکی
سلام علی اقا. باعث افتخار ما ایرانیاست...
پاسخ:
سلام
قطعا همینطوره
۰۹ اسفند ۹۱ ، ۰۱:۰۵ مجتبی محمدپناه
حالا چرا عرب زبانو کرده.....؟
پاسخ:
بله؟؟؟؟
اون موقع که ایران داشت از علم نجوم پرده برمیداشت اینا کجا بودن که ببینن !؟
پاسخ:
اون موقع که اینا اصلا نبودن داداشه من !
۱۰ اسفند ۹۱ ، ۱۴:۲۷ محمد هومند
سلام
جالب بود
پاسخ:
سلام
ممنون
۱۱ اسفند ۹۱ ، ۱۳:۰۶ علی سیارنژاد
سلام
جالب و کمی ناراحت کننده بود... :-(
ممنون! 
پاسخ:
سلام!
ناراحت کننده؟؟؟؟؟؟
کجاش؟
سلام خیلی جالب بود
کارایی بیان برای وبلاگ ساختن چطوره؟
راضی هستی؟

پاسخ:
فوق العاده هست امکاناتش
۱۷ اسفند ۹۱ ، ۲۲:۲۹ پدرام شاکری نوا
عجــــب...
پاسخ:
...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی